måndag 4 april 2011

Leker!

Nu har jag rättat alla nationella prov i NO och alla klarade godkändnivån, skönt. Det ger mer utrymme för att testa nytt.
Det mest inovativa i mitt lärarliv är fortfarande facebookgruppen som jag har med eleverna, de kommenterar flitigt, lägger ut länkar, frågor och förmedlar information. Det är så smidigt och enkelt, de läser när de vill och det gör jag med. Jag märker att de oftare skickar meddelanden nu om saker de undrar över och slipper gruva sig tills vi ses. Hur kommer det bli nästa år när jag är klassföreståndare för en sexa? Antar att alla inte har facebook  i sexan och då är det ingen ide tycker jag, om det sa vara meningsfullt ska alla kunna vara med. Jag kommer sakna det direkta och enkla sättet att förmedla information.

Vid förra resurstiden på Blåsenhus fick Anna-Lena mig att börja jag svänga kring blogg kontra hemsida. Tidigare har det varit solklart att jag ska ha en blogg nu funderar jag på en klasshemsida med bloggfunktion nästa år, men kommer eleverna vara inne på den lika mycket som facebook? Om inte, vad kan jag komplettera sidan med så vi får en direkt anslagstavla?

Klassbloggen fungerar ok, alla har skrivit i utvärderingen av första momentet att de tycker att det var lärorikt och kul. Flera av eleverna har påpekat att det blir jobbigt när de måste dela dator eftersom de ofta behöver göra olika saker. Idag ska de ha vikarie eftersom mina kursdagar gick till nationella prov förra veckan. De ska  leta resurser om evolution att lägga på bloggen. Det kommer att gå utmärkt man märker att de är hemma på sin gata. På fredag ska vi till biotopia och få evolutionsguidning, sex elever anmälde sig direkt till att fixa photostory om guidningen, så det gör vi på måndag är det tänkt. Jag måste bara lyckas få vår dataansvariga att lägga in programmet. Det är märkligt att det är detaljerna som tar tid, arbetet med eleverna går mer på räls.

Funderar föresten på att låta en grupp elever göra en digital tidslinje på måndag, det blir nog de närmaste timmarnas jobb att hitta ett verktyg för det.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Vilken bra blogg du dragit igång med eleverna. Ni utnyttjar ju verkligen möjligheterna genom att använda tex Youtubeklipp. Tycker att de klipp jag såg var relevanta och att eleverna skrivit bra texter till varför de valt klippen.
    Som förälder skulle jag läsa bloggen ofta för att få en insyn i verksamheten.

    Kul att eleverna uppskattat bloggandet. Du verkar ha inspirerat dem och gett dem användbara verktyg.

    SvaraRadera