torsdag 17 februari 2011

Resurser i kemi.

Jag har tittat lite närmare på på två resurser i kemi båda har ett universitet bakom sig. Skolkemi sköts av Umeå universitet. Kemilärarnas resurscentrum är Stockholmsuniversitets resurssida. Syftet med resurserna är att genom att inspirera lärare få duktiga och intresserade studenter till sina utbildningar.

Kemilärararnas resurcentrum är lätt navigerad, uppdaterad och ser proffsig ut. Jag hittar bra länkar och öppna laborationer med syfte att låta eleverna upptäcka och tänka själva.

Skolkemis layout gillar jag inte. Jag antar att syftet är att den ska se barntillvänd ut men blir i mina ögon otydlig. Laborationerna är rena recept. Jag kan hitta användbara laborationer här, teorin bakom experimenten är tydlig men laborationerna tycker jag behöver omarbetas för att väcka intresse. De har en bra länksamling där jag hittar många nya resurser.

Jag har vid det här laget kollat många NO-sidor och funderar över varför naturvetenskapliga sidor oftast är så torftiga och fula. Ska naturvetarsidor signalera strikthet och fantasilöshet? Eller är ämnet så seriöst att det inte får vara estetiskt?

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Bra analys av webbresurserna. Som du skriver behövs ju både tydlig navigering och inbjudande layout såväl som ett intressant innehåll.

    Det verkar som om du fått flera bra idéer inför jobbet med din egen resurs. Tror definitivt att det finns utrymme för estetik inom NO. Världen är ju en spännande och vacker plats!

    SvaraRadera
  2. Skolkemi fårn Umeå universitet har jag haft enormt mycket glädje och hjälp av. En utmärkt sida som måste passa alla åldrar. Den är bra!

    SvaraRadera