lördag 18 september 2010

Ett litet steg...

Blogga med eleverna i klassen är jag inte mogen för ännu, men idag har jag använt en av alla länkar jag kollade igenom igår.

Vi arbetar just nu med energikällor på NO-passen. Dagens uppdrag bestod av två delar, att förstå principen för hur ett kärnkraftverk fungerar samt ta reda på fakta om Tjernobylolyckan. Eleverna arbetade två och två. Till sin hjälp fick de använda en länk som jag hitttat i skolväskans länksamling http://www03.edu.fi/svenska/laromedel/norge/karnkraft/ . Jag visade länken på activboarden, eleverna fick en bärbar dator per grupp, ingen genomgång, visade bara hur länken såg ut. Klassen arbetade engagerat och verkade gilla att uppgiften var begränsad. I slutet på lektionen hjälptes vi åt att sammanfatta.

Jag  känner mig nöjd med att ha börjat ha elevaktiva korta uppgifter. Där eleven tar hjälp av internet för att lösa uppgiften. Tidigare har mest använt datorer när vi arbetat med större fördjupningsuppgifter om tex miljö tidigare. Jag har dock onsdagens citat  om att datorn är för dyr för att bara användas för faktainhämtning i huvudet.. men jag tar ett steg i taget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar