onsdag 15 september 2010

Tankarna spretar

Nu har jag ägnat förmiddagen åt att besöka olika skolbloggar. Jag har pendlat mellan inspiration och utmattning. Förmiddagens insikter kan sammanfattas av att män oftare skriver bloggar som jag vill läsa. De provoserar och utmanar oftare mina föreställningar.
Just nu gnager blogginlägget "trallala lilla molntuss kom hit så ska du få en puss" man hittar den i  Johnssonstankar.blogspot.com. Det som skakat om mig är att han menar att datorn är för dyr för att enbart användas för sökning av information. Att chatt, twitter, facebook kan användas som ett hjälpmedel i undervisningen för att kommunicera, dela med sig av kunskaper och utbyta tankar. Han säger att utmaningen för skolan blir att hitta sätt att använda molnet för kunskap och jag håller med det är verkigen en utmaning för mig!

I http://andersereniustyckertill.blogspot.com/2010/09/skola-i-forandring-kraver-kompetenta.html får jag tillbaka lite självförtroende. "Det viktigaste vi kan göra är att ge lärarna råg i ryggen och få dem att förstå att de alldeles oavsett datorkunskaper har en avgörande betydelse för sina elevers lärande. Inte som expert på datorer utan som frågeställare, ifrågasättare, påhejare, ledare och kravställare. Kort och gott som lärare." Den rollen känns bekant och trygg!

Från skolväskans blogg (som är en av de bloggar som jag funderar på att följa under kursen) klickar jag vidare till Årstaskolans matematikprojekt. De använder japansk metodik i sin matematikundervisning. Något som vi klurat på hur vi kan använda på vår skola.
Jag surfar vidare och blir mer och mer övertygad om att den här kursen kommer bredda mitt sätt att undervisa!

3 kommentarer:

  1. Får inte till hur man redigerar inlägg.. glömde länken till årstaskolan sklolanhttp://www.arstaskolan.se/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=168&Itemid=219

    SvaraRadera
  2. Du slår huvudet på spiken - det är en utmaning att inte utmattas av alla andras fantastiska ideer och försöka skapa en struktur och verkligen känna efter vad som kommer att tillför mig som lärare/ledare/nyfiken person sånt som gör att jag kan bredda min kompetens och få min ballong att lyfta :-) upp i det lilla molnet.../Åsa

    SvaraRadera
  3. ...och du, det är nog med två p...:-)

    SvaraRadera